سه‌شنبه، تیر ۲۱، ۱۳۹۰

دو سووال:


بالاخره بعد از گذشت دو سال از عدم انتشار رسمی نرخ رشد اقتصادی کشور که واکنش بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس و حتی خود مسوولان دولت را به دنبال داشت، دو روز پیش خبری از رئیس جمهور در سایت پایگاه اطلاع رسانی دولت گذاشته شد که تعجب داشت و انتشار این خبر تعجب بسیاری را هم برانگیخت. محمود احمدی نژاد در نشست هیات دولت رشد اقتصادی ایران را نه ۴ درصد بلکه فراتر از ۱۰ درصد خواند و گفت کسانی می ترسند این نرخ را اعلام دارند.
در اینجا دو سووال پیش می آید اول این که این رشد در چه زمانی رخ داده و دوم آنکه چه کسی یا چه کسانی می ترسند که نرخ رشد اقتصادی ایران را بالاتر از ۱۰ درصد اعلام کنند؟ بدون شک همه کارشناسان می دانند بررسی و اعلام نرخ رشد اقتصادی از مهمترین و با قطع یقین از اساسی ترین اصول اقتصادی- سیاسی یک کشور است.
این نرخ برآیند تمام رفتار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی یک کشور است و هر کدام از این عوامل می تواند در کاهش یا افزایش نرخ رشد تاثیر بگذارد. بگذریم از اینکه در چند سال گذشته چه رفتارهای اقتصادی در کشور صورت گرفت که نشان از بی ثباتی سیاست های اقتصادی کشور داشت و بگذریم از اینکه بازار سرمایه و کالا چه واکنش هایی به این نوع رفتارها از خود نشان دادند.